joi, 21 mai 2009

Ciclul de viata al unei " Vrajeli Ieftine ". . .





Conform schemei de mai sus, ciclul de viata al unei vrajeli ieftine este urmatorul:
1. Gasire fraier . . . 
2. Asumarea riscului ca fraieru sa nu puna botul la vrajeala ieftina . . .
3. Mentinerea vrajelii cat mai mult posibil pentru ca fraieru' sa plateasca eventual in continuare . . .

-------
Din acest ciclu lipseste pasul 4. care ar fi " moartea vrajelii " si disparitia ei de pe piata si din viata noastra cotidiana. Pentru ca in general tot ce moare nu renaste decat dak e rupt din soare, nu ne vom preocupa aici decat de ciclul de " viata " al " vrajelii ieftine " .

Vom detalia putin cateva domenii unde acest ciclu este efectiv demonstrat:

1. productia oricarui bun (masina, telefon, haina, unealta etc.) are o faza in care " prinde pe piata ", in care se gasesc fraieri care sa dea bani pe respectivul produs, apoi are o faza de scadere a valorii pana aproape de punctul de " gratis " ceea ce ulterior se va si intampla. Consideram faza de " gratis " ca o ipostaza a " mortii " vrajelii si deci nu o vom discuta la acest capitol.
2. punerea pe piata a vrajelii " ieftina " ca sa atraga clienti. Deci oricum " ieftin " este foarte relativ si de aici rezulta ca nu putem spune cand un lucru este " ieftin" obiectiv. Fraierii care il achizitioneaza par a fi initial multumiti, trebuie sa li se para ca au castigat ceva, ca au obtinut nu ca au dat bani. Omul vrea sa castige nu sa cheltuiasca, orice vrajeala care trece sub pielea cumparatorului ca vrajeala ieftina si omul nu sufera ulterior dupa pretul dat trezeste interes si multumire.
3. Mentinerea interesului pentru vrajeala respectiva se face de multe ori fie prin campanii publicitare fie prin ieftiniri succesive. Ciclul aproape la orice in aceste cazuri este asta:

Intrare pe piata -> cresterea interesului -> suprasaturatie -> descresterea interesului -> nevoia de ceva nou -> expirarea vrajeala -> ieftinire constanta -> moarte (gratis).

- - - - - - - - -
Exceptii: In afara de multe lucruri scoase pe piata care se ieftinesc in mod constant si ajung " gratis " respectiv mor,  exista cateva produse " intelectuale " care in mod normal nu sunt vrajeli ieftine si care ajung sa creasca in valoare si in fond sa nu isi piarda niciodata viata. Putem enumera aici automobile clasice (nu vechi, clasice), carti (nu romane melodramatice, carti adevarate), descoperiri stiitifice (nu pastile de slabit),  site-uri care pun accentul pe logica si pe functionalitate nu pe design (google vs. oricare alt site cu design excesiv de detaliat), imobile de valoare (castele, nu blocuri sau locuinte moderne din materiale de nimic) ... lista poate continua ... tema poate continua ... vom reveni . . .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu